wtorek, 10 listopada 2015

Bynajmiej przyszłem tam i napewno wogóle wziełem orginalny perfum

Witam Wszystkich po długim czasie nieobecności, zapraszam do lektury.

Wielu ludzi chcąc zabłysnąć jakimś bardziej wyrafinowanym słowem, sięga po zwroty, co do których poprawności wymowy/pisowni nie ma pewności. Oczywiście również zdarzają się notoryczne przypadki kiedy w mowie codziennej przekręca się wyrazy. Można przy tym niestety trochę stracić w oczach innych.
Dzisiaj chciałabym poudawać panią polonistkę. Powodem jest natłok błędów językowych, które słyszę dookoła. Strasznie mnie to korci, a jednak nie wypada ludzi poprawiać. Z tego względu pomyślałam, że zrobię Wam mały wykład na temat poprawności językowej i błędów w mowie, które mnie najmocniej drażnią :)

1. bynajmniej
Bardzo mnie to boli, że wiele osób sądzi, iż jest to alternatywa dla ,,przynajmniej". Otóż... nie.
bynajmniej I «partykuła wzmacniająca przeczenie zawarte w wypowiedzi,np. Nie twierdzę bynajmniej, że jest to jedyne rozwiązanie.»
bynajmniej II «wykrzyknik będący przeczącą odpowiedzią na pytanie, np.Czy to wszystko? – Bynajmniej.»
2. przyszłem
Proszę, zapamiętajcie, że jest to KOLOSALNY błąd! Ciągle się to powtarza, a jednak niektórzy mają problem, by to zapamiętać. I tu przytoczę słowa mojego kolegi:
 - I wtedy tam przyszłem, a ty doszedłaś.
przyjść przyjdę, przyjdziesz, przyjdą; przyjdź•cie; przyszedłem, przyszedł, przy•szła, przy•szli; przyszedł•szy

3. wogle/wogule/wogóle
Nie ma co gadać. Pisze się ,,w ogóle".

4. napewno, poprostu
Na pewno piszemy to po prostu osobno.

5. ,,tą książkę"
Nie cierpię, kiedy ludzie piszą ,,tą książkę". Przyjęto tak w mowie potocznej, jednakże...
 ,,W starannej polszczyźnie powinniśmy pisać i mówić „Weź tę książkę”. " - Grzegorz Dąbkowski, prof., Uniwersytet Warszawski

6. wziąść
wziąć wez•mę, weź•miesz, wez•mą; weź, weź•cie; wziął, wzięła, wzięli; wziąwszy; wzięty
Wziąć, bo nie braść!

7. włanczam
WŁĄCZAM!!!! Często ludzie ,,włanczają"  w mowie. Jednak Ewelina Lisowska uczy nas najlepiej włączać.

8. rozumię
Rozumiem - poprawna forma.

9. ,,coś pisze"
Nie. Powinno się mówić ,,jest napisane. ,,W języku starannym za poprawną można uznać tylko formę „tu jest napisane”, formę „tu pisze” dałoby się zaakceptować jedynie w mowie potocznej, a i to przy założeniu dość dużej tolerancji słuchaczy." - Jan Grzenia, Uniwersytet Śląski

10. orginalny
Nie wymawianie ,,y", nie oznacza, że go tam nie ma.
• oryginalnie • oryginalność

11. w cudzysłowiu
cudzy•słów -łowu, -łowie; -łowów
A więc ,,w cudzysłowie". Przecież nie mówi się: ,,w dupiu", a ,,w dupie"

12. perfum
Perfumy liczby pojedynczej nie mają.
,,TAK: perfumy
NIE : perfum
Nigdy ten perfum, nigdy ta perfuma, tylko zawsze te perfumy- wyłącznie w liczbie mnogiej." - prof. Jan Miodek

13. dwunasty styczeń
Bardzo mnie drażni, kiedy ktoś napisze/powie :,,dwunasty styczeń", a nie ,,dwunasty styczNIA"
,,Pierwszy grudnia – jak pierwszy dzień grudnia." - Mirosław Bańko, Uniwersytet Warszawski.


Zachęcam również do polubienia strony na Fb ,,Poprawna polszczyzna". Poprawność popierałam stroną: http://sjp.pwn.pl/.


Napiszcie co Was drażni i na co zwracacie uwagę. ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszelkie komentarze i obserwacje.
Pamiętajcie, że każdy komentarz jest motywacją do działania. <3
I nie zapomnijcie zostawić linka do Waszego bloga, z pewnością tam zajrzę. ;)